Dr. Streitman Krisztina

Az én történetem – avagy miért kezdtem el a nyelvi coachinggal foglalkozni? 

A felsőoktatásban 30 éve oktatói, tréneri, vizsgáztatói és kutatói minőségben vagyok jelen. Azonban egy idő óta felébredt bennem a vágy arra, hogy újra megfogalmazzam magam egy másik, új szerepben, és az üzleti közegben is kipróbáljam szakértelmemet. Ehhez radikális szemléletváltást adott az ICF által akkreditált, ELC Neurolanguage Coaching® kurzus elvégzése és az agybarát tanulásmódszertan megismerése. Szintén segítséget nyújtott a nyelvelsajátítás, a tartalomalapú nyelvi fejlesztés és a pozitív pszichológia területén elsajátított sokéves szakértelem és tapasztalat. Úgy gondolom, jól illusztrálják a következő történetek azt, hogy miért is indultam el a nyelvtanításnak ezen a korszerű és hatékony útján.

Az egyik ilyen eset élesen megmaradt emlékezetemben, mert annyira sokkoló volt. A BGE Külkereskedelmi Karán, ahol hosszú évek óta tanítottam, egy kezdő angol csoportban két hallgatómról is kiderült, hogy dacára annak, hogy nyolc évig tanultak angolul, csak kezdő szinten tudnak kommunikálni. A rossz tanulási tapasztalataikat hosszú ideig hurcolták magukkal és ez drámaian rombolta az önbecsülésüket és tanulási motivációjukat. Ez is mutatja, hogy tévhit az, hogy ma csak az idősebbeknek van szükségük a hatékony, motiváló és korszerű nyelvoktatásra. Hisz, ha a gazdasági, külgazdasági területre képző intézményekben, ahol az ebben a szakmában elhelyezkedők számára az idegennyelv tudás a munka elengedhetetlen része, a hallgatók jelentős hányada nem tudja átvenni a diplomát nyelvvizsga hiányában, akkor nekünk, szakembereknek hosszú távon dolgunk van ezzel a súlyos problémával.

 

Az ICF (International Coaching Federation) által akkreditált, az Efficient Language Coaching által kiadott okleveles Neurolanguage Coach®, üzleti és interkulturális kommunikációs tréner, docens és kutató a Károli Gáspár Református Egyetemen.

Munkám során gyakran találkoztam olyan tapasztalt, magasan képzett szakemberekkel, vezetőkkel, akik bevallották, hogy mivel nem tudnak megfelelően kommunikálni angolul, nem tudják megcsillantani igazi egyéniségüket, szakmai víziójukat egy fontos és komoly vezetői találkozón. Nem tudnak fesztelenül előadni egy nemzetközi konferencián, és nem képesek szellemesen társalogni egy szakmai vagy baráti vacsorán. Ezek komoly akadályt okoznak karrier lehetőségeikben, személyes életükben és legfőképpen a saját magukról alkotott énképükben, magabiztosságukban.

Miután megszereztem az ELTÉ-n a PhD fokozatot (angol kultúrtörténetből), az egyetemi oktatás mellett üzleti cégek munkatársait is elkezdtem tanítani angolra. Váratlanul ért, hogy tanítványaim gyakran megosztották velem életük mély és belső részleteit. Ezek az élmények felnyitották a szememet arra a természetes belső igényre, hogy tanulásunk során teljes emberként és egyéniségként figyeljenek ránk. Ennek az izgalmas felfedezésnek hatására azt tapasztaltam, hogy a tanuló érdeklődésének, céljainak és erősségeinek középpontba helyezése létfontosságú a hosszú távú motiváció fenntartásához és a hatékony tanuláshoz. Egyre fontosabbá vált számomra, hogy a coachingot és a mentorálást tudatosan, rugalmasan és professzionális módon építsem be a nyelvoktatásba. Célom, hogy tanulóim számára és velük együtt egy ”tanulási oázist” teremtsek, amelyben hatékony és tartós fejlődés valósul meg.